GULD UTE, GULD INNE, GULD PÅ KLÄNNING, GULD I SINNE

Igår var Adah och jag på jakt efter ett paraply till mig (seriöst TÅL inte värmen längre. måste skydda mig själv för att inte svimma varje dag), men kom istället ut från pärlmarknaden med en guldklänning i siden och en liten morgonrock därtill. Adahs egenskap av att vara local hjälpte minst sagt till i allt prutande, trakasserande och bluffande. Fiffel och båg och lurendrejeri. Å andra sidan kanske alla vinner på detta? Bräkande amerikaner kommer dit och vill köpa Ipods som hemma kostar 2000 kr.

800! testar kinesen. Visst säger dom och tycker dom gjort en bargain. Det tyckte jag också om klockorna jag köpte första dagen, de jag betalade 4 gånger så mycket som än förmodat pris...

Anyway. Jag fick låna Adahs paraply och vi gick över gatan mot Himmelens tempel. Templet började byggas under Mingdynastin i början av 1400-talet och fortsatte sen användas även under Qingdynastin.

Okej, nu ska jag berätta om templen, vid ointresse v.v. scrolla:

Tre huvudtempel spridda över ett gigantiskt parkområde, med prunkande tillklippta träd som vattnas, trimmas, ömmas. Några av dem mer än 1000 år gamla. I skuggan under dem gick en trädgårdsmästare i blå storskjorta och konhatt i halm, han drog på en skottkärra med mörkbruna spruckna händer.

Titta, sa jag, såna där kläder är populära i Sverige och åsyftade Götgatbackens rektangulära siluetter och för korta chinos, som faktiskt liknade mannens arbetskläder till punkt och pricka. Adah skakade sitt huvud.

Varje byggnad är uppförd enligt strikta filosofiska idéer. Fyrkant representerar jorden, cirkeln solen; och sen dessa i daoistisk harmoni. Och tänk att i ungrenässansens Europa ägnade man sig också åt kvadrater och cirklar och symmetri. Lägger ingen värdering i det!

Finast tyckte jag var Årliga Bönens hus, som bestod av en cirkelrund, granliknande byggnad med tre uppåtböjda tak som delade upp fasaden. Här bad man om god skörd. Eller, kejsaren i egen hög person gjorde det. I det gamla Kina sågs kejsaren som Himlens son som liksom representerade en himmelsk myndighet. Viktigt var det därför att han visade vördnad inför sin makts själva "brunn". Och så uppfördes templen för böneceremonier.

Arkitekturen! Skiffertak med pannor i blått för himmelen, kornischer i guld för solen, utskjutande kragstenar i rött; sen drakar och fågel Fenix uppradade på taknocken för att bringa lycka. Allt så uttänkt. Allt i siffran nio representerandes kejsaren, allt i si och så många ytterpelare representerandes årstider och månader. Och allt omgivet av marmortrappor med slingrande ornament. Tyvärr fick man såklart inte gå in nånstans, men öppna rum blottade väl interiören och dess omsorgsfullt dekorerade plafonder.

Det var för mycket. Alltså för mycket vackert för att man ska kunna ta in ni vet? Man blir resistent efter 10 minuter.

Så vi åkte till en ”västerländsk” restaurang dagen till ära, där vi serverades gåslever, pizza och tortillas i en "saloon". Bara biff, biff, biff och inte så mycket jag kunde äta. Åt Borstj som jag KÄNDE det var köttbuljong i. Sörplade i mig’re ändå. Man vill väl inte vara en oartig gäst. Vi beställde in drink efter drink och talade om stjärntecken och dom spådde mina händer helt på allvar:

Jag kommer bli ganska rik, få en dotter, leva ett skönt liv där jag inte är så trött samt leva väldigt länge. *tänder ciggen, fram med vinet* hehe.

Dessutom har jag ”väldigt bra feng shui i mitt ansikte” som även kommer göra min framtida man ”rik”!  (??)

När jag kom hem upptäckte jag att jag glömt datasladden på kontoret, så jag bestämde mig för att provgå guldklänningen i kvarteret istället för att se på film. Det var en fin kväll. Jag satt i fladdrande sidenklänning (obs guld) på trottoar’n utanför och rökte en cigg i mina AirMax-kopior. Kände mig liiiite som Lily Allen. Men ändå rätt fin.

Himlens son




 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0